IMPULSE - CHARLIE HADEN: Liberation Music Orchestra

  • 85,00 zł Cena netto: 69,11 zł
  • szt.
  • Niedostępny

Charles Edward Haden był amerykańskim kontrabasistą jazzowym, długoletnim partnerem muzycznym saksofonisty Ornette Colemana. W 2012 roku otrzymał NEA Jazz Masters Award.
Artysta dorastał w bardzo umuzykalnionej rodzinie, która bardzo często dawała lokalne występy grając country oraz amerykańskie piosenki folkowe. Debiutował jako kilkunastoletni wokalista swojego rodzinnego zespołu, jednak kiedy zachorował na polio, jego struny głosowe uległy częściowemu zniszczeniu i nie mógł już śpiewać. Już wcześniej zainteresował się jazzem, rozpoczął więc naukę gry na kontrabasie.
Haden przeprowadził się do Los Angeles w połowie lat 50. i szybko rozpoczął profesjonalną karierę muzyczną, w tym współpracę z pianistą Hamptonem Hawesem i saksofonistą Artem Pepperem.
Haden zyskał sławę grając z Ornette Colemanem pod koniec lat 50. i w 60., kiedy Coleman wchodził w etap eksperymentowania, któremu wyraz dał na płycie The Shape of Jazz to Come. Album ten został podówczas przyjęty krytycznie a sam Haden przyznawał, że partie Colemana było dla niego tak kłopotliwe, że ograniczał się na początku jedynie do powtarzania partii saksofonu na basie. Dopiero po pewnym czasie nabrał tyle pewności by wykonywać własne solówki podczas występów.
Poza współpracą z Colemanem, Haden był również członkiem tria Keitha Jarretta, a potem został liderem Liberation Music Orchestra. Ich muzyka, aranżowana w znacznej mierze przez Carlę Bley, była eksperymentalna, kierująca się w stronę free jazzu.
W założonym w 1987 zespole Quartet West grali: Ernie Watts na saksofonie, Alan Broadbent na fortepianie i Larance Marable na perkusji. Grupa wykonywała romantyczne aranżacje Broadbenta, często z sekcją smyczkową, i była obsypywana nagrodami. Potem, prawie w tym samym składzie, Haden tworzył inspirując się hymnami religijnymi na płycie American Hymns, konwencją film noir na Always Say Goodbye i kubańską muzyką ludową na Nocturne.
Charlie Haden znany był z charakterystycznych partii basowych i pozostawał jednym z najbardziej szanowanych basistów i kompozytorów muzyki jazzowej.

Spis utworów:

Side A:

  1. "The Introduction" (Bley) / "Song of the United Front" (Brecht, Eisler) – 3:07
  2. "El Quinto Regimiento" ("The Fifth Regiment") (trad., arr. Bley)
    "Los Cuatro Generales" ("The Four Generals") (trad., arr. Bley)
    "Viva la Quince Brigada" ("Long Live the Fifteenth Brigade") (melody trad., words Bart Van Derschelling) – 20:58
  3. "The Ending to the First Side" (Bley) – 2:07

Side B:

  1. "Song for Ché" (Haden) – 9:29
  2. "War Orphans" (Coleman) – 6:42
  3. "The Interlude (Drinking Music)" (Bley) – 1:24
  4. "Circus '68 '69" (Haden) – 6:10
  5. "We Shall Overcome" (Horton, Hamilton, Carawan, Seeger) 1:19